... برنامه غار امجک

(می تونید در انتها عکس و اطلاعات تکمیلی برنامه رو دنبال کنید)

شرح برنامه

...زیبایی آن دو چندان شده بود. در ساعت 17:30 به تفرش رسیدیم. طی هماهنگی که قبلا انجام شده بود در میدان اصلی شهر یکی از دوستان کوهنورد تفرشی منتظر ما بود. محلی در تفرش جهت اقامت شبانه تیم در نظر گرفته شده بود. در ساعت 18 روز پنجشنه هفتم دیماه به محل مورد اشاره که ویلای زیبایی در پای کوه و با امکانات مناسبی بود رسیدیم. بعد از استقرار تیم در محل و جابه جایی وسایل جلسه معارفه ای در کنار شومینه ای که سوخت اون چوب بود برگزار گردید. در طی جلسه از تجربیات افراد و همچنین سابقه تک تک دوستان حاضر صورت پذیرفت. بعد از صرف شام و آماده کردن وسایل فنی جهت برنامه فردا و هماهنگی لازم با مسئول فنی حرکت فردا صبح تیم از محل استقرار ساعت 7 تعیین گردید.

شب سرد و کاملا مهتابی بود و آرامش منطقه و همچنین بکر بودنش مثال زدنی. ساعت هایی که جهت بیدار شدن کوک شده بودند یک به یک بصدا در می آمدند و افراد هر یک به نوعی برای برنامه حاضر می شدند. جهت تسریع در انجام برنامه حرکت بعد از صرف صبحانه انجام پذیرفت. ضمنا 3 نفر از دوستان کوهنورد تفرشی نیز در واپسین ساعات شب به ما پیوسته بودند تا ما از وجود اینان در اجرای هر چه بهتر برنامه سود بجوییم.
بیرون همه چی یخ زده بود و انصافا محل استقرار گرم و راحت بود. بعد از گرفتن چند عکس یادگاری در ساعت 7:20 محل را به سمت کوه امجک و در نهایت غار امجک ترک نمودیم.
با طلوع آفتاب مناظر اطراف خود نمایی می کردند و مسیر خلوتی که پیش رو بود با سرعت پیچ و خم های جاده را به دنبال راهنما که با یک دستگاه سواری در جلوی ما حرکت می کرد طی نمودیم از روستاهای متعددی گذشتیم که گاهی برای درست ادا کردن نامشان مشورتی هم صورت می گرفت. هوا کاملا صاف و سرد بود بعد از طی نمودن 45 دقیقه که 35 کیلومتر راه می شد در کنار روستای احمد آباد و روستای خالی از سکنه شرین بلاغ یک جاده فرعی خاکی کاملا ناهموار از جاده اصلی جدا شدیم و یه سمت دامنه و شکافی که در دل خود جای داده بود حرکت کردیم مسیر کاملا مشخص بود بعد از طی 4 کیلومتر به دامنه کوه و انتهای جاده خاکی رسیده پیاده شدیم و هر یک از دوستان کوله پشتی ها را به دوش کشیده و با تعیین سر قدم و عقب دار پای در مسیر پاکوب غار که در سمت چپ شکاف قرار داشت نهادیم. همنوردان تیم شور شوق خاصی داشتند و مسیر را استوارتر طی می نمودند و با ارتفاع گرفتن مناظر زیبای منطقه خودش را به رخ تماشاگر می کشید. یک ساعت به طول انجامید تا به دهانه غار رسیدیم.
و کاملا دهانه آن ناپیدا بود و اگر کسی برای اولین بار برای پیمایش غار اقدام کند بدون راهنما برای پیدا کردن دهانه کمی با مشکل مواجه خواهد شد.

بعد از برسی مسئول فنی و سرپرست تیم جهت انتخاب محل کارگاه تخته سنگ بزرگی که دقیقا در کنار دهانه قرار داشت و مطمئن شدن از استحکام آن بوسیله یک طناب 20 متری و تسمه کارگاه اصلی برقرار و یک کارگاه کمکی نیز جهت کمک به کارگاه اصلی مهیا گردید. بعد از آماده شدن کارگاه و اطمینان از آن جلسه توجیهی در محل برگزار و نکات فنی و تذکرات لازم بررسی و داده شد. نفرات جهت فرود تعیین شدند.

باید توضیحی در رابطه با فرود بدم که در ابتدای ورود دهانه غار کاملا تنگ بوده و عبود یک نفر امکان پذیر می باشد یک طاقچه جهت نفر کمک و نفر فرود رونده وجود دارد مسیر فرود با شیب 80 درجه آغاز و پس از 35 متر به یک کلاهک رسیده و بعد از عبور از آن به صورت معلق در فضا 15 متر باقی مانده تا ورود به تالار اول باید طی نمود. یک به یک افراد فرود خود را انجام داده و آقای صفری جهت چک وسایل نفرات فرود رونده و همچنین حضور ایشان در کنار کارگاه تعیین گردید. در ابتدای فرود تالار کوچکی در بالای سر قابل مشاهده می باشد که تعداد زیادی خفاش به خواب رفته بودند که تمام دقت انجام شد که سروصدا باعث بیدار شدن اونها نشود و این امر نیز اتفاق افتاد و مزاحمتی برای آنها که ما مهمانشان بودیم ایجاد نشد. تمام نفرات به سلامت فرود آمده و مسیر پیمایش توسط راهنما نشان و پیمایش آغاز گردید. تمام قسمت های غار به علت نمناک بودن لغزنده می باشد و همان ابتدای مسیر به علت شیب تند امکان لغذش وجود دارد و استفاده از طنابچه انفرادی برای همایت نفرات الزامی می باشد که هم آسیب رسیدن به غار را کمتر می کند و همچنین جهت حفظ ایمنی بیشتر. اما با توجه به تجربه افراد تیم این امر صورت نپذیرفت و نفرات با احتیاط کامل مسیر را ادامه دادند در
انتهای شیب یک مسیر گربه رو وجود دارد که مستلزم چابکی و آمادگی لازم بدنی جهت عبور از آن الزامیست. غار کاملا بکر و دست نخورده است و مناظر زیبا و طبیعی چشم بیننده را به خود خیره می کند. در تالار دوم مجبور به عبور از شیب بسیار تندیم شدیم که نیاز به دس به سنگ است و حدود ارتفاع آن 7متر میباشد که در انتها تالار زیبایی وجود دارد که محل دریاچه فصلی نیز می باشد که در این فصل آبی نداشت اما کاملا گل آلود بود. از کنار مسیر مناسبتری جهت عبور بود ادامه مسیر دادیم و بعد از گذر از سربالایی 45 درجه به تالار سوم رسیدیم که در حال حاضر آخرین تالار آن محسوب می شود. دوستان مشغول به گرفتن عکس از مناظر زیبا شدن.

در ساعت 13:30 به تالار آخر رسیده و بعد از استراحت و گرفتن عکس و استفاده از سکوت زیبای غار محل را به سمت دهانه غار در ساعت 14 ترک کردیم و در ساعت 15 به محل تالار اول رسیده و در نهایت 16:30 تمامی افراد به سلامت از غار خارج شدند. دیگر هوا رو به تاریکی  و سردی می نهاد طنابها و کارگاو و وسایل جمع آوری شد و به سمت پایین رهسپار شدیم. ماه هم طلوع کرده بود و چشم نوازی میکرد و مناظر بس زیبا می آفرید. در ساعت 17:10 به محل پارک خودرو رسیدیم هوا کاملا تاریک و فقط نور هد لامپ ها که در زیر مهتاب خود نمایی میکرد روشن گرمان بود بعد از جابجایی وسایل و سوار شدن نفرات در ساعت 18:20 محل را ترک و غار را با تمام زیباییش تنها گذاشتیم. در ساعت 19:30 به شهر تفرش رسیدیم و بعد از خداحافظی از دوستان خوب تفرشی که ما را در این برنامه زیبا و مهیج یاری نمودند به صرف شام خود را مهمان رستوران کرده و پس از صرف شام تفرش را با تمام خاطراتی که برایمان بجا گذاشته بود به قصد تهران ترک نمودیم و در نهایت در ساعت 23 روز جمعه 8 دیماه به کرج رسیدم.

-   نام برنامه: غار امجک

-   ابعاد دهانه: یک متر در 2 متر

-   تعداد دهانه: در حال حاظر یک دهانه

-   اسم سرپرست برنامه: مرتضی طهماسبی

-   تاریخ اجرا و پایان:  شروع: 7 دی ماه 1391 ساعت 13:30  -   پایان: 8 دی ماه 1391 ساعت 23

-   محل برنامه:  استان اراک، شهر تفرش در نزدیکی روستای شرین بلاغ(خالی از سکنه) و احمد آباد

-   نحوه دسترسی:

مسیر اول: اتوبان تهران – ساوه، تفرش، بازرجان، دادقان، جفتان، روستای احمد آباد(جمعا 280 کیلومتر معادل 4 ساعت با سواری)

مسیردوم: اتوبان تهران – همدان، غرق آباد، 6 کیلومتر بعد از نوبران، جاده فرعی آسفالته  مت چپ به سمت روستای گزاوند، روستای احمد آباد (جمعا 205
کیلومتر معادل 3 ساعت با سواری)
مختصات جغرافیایی دهانه غار

34˚ 56' 09.41" : (N)  49˚ 39' 33.24" - (E)  ارتفاع از سطح دریا 2100متر

طول غار : 500 متر    عمق غار : 100 متر

جانداران داخل غار :  خفاش

-   نوع مسیر: تمام آسفالته در قسمت جدا شده به سمت کوه امجک 3کیلومتر خاکی ناهموار

-   ویژگی های برجسته منطقه: دارای درختچه های کوتاه همانند گون و حیواناتی همچون کل و گراز کوچک

-   فصل های پیمایش: تمامی فصول بهترین فصل بهار

-   افراد شرکت کننده: فرید صفری، مهدی مهرابی(مسئول فنی)، مرتضی طهماسبی(سرپرست) پروین ذوقی، اصغر سعیدیان

-   نکته خاص برنامه: نبردن ماشین شخصی در منطقه

-   تعیین زمان لازم برای پیمایش: 8 ساعت پیمایش خود غار مسیر رسیدن با سواری 4ساعت

-   محل های مناسب برای آب آشامیدنی:
در ابتدای مسیر پاکوب کوه امجک که قسمتی مقدس مانند وجود دارد چشمه فصلی داخل غار حوضچه فصلی غیر قابل شرب

-   محل های تهیه غدا: در خود شهر تفرش بهتر است تهیه شود روستاهای متعددی هم در سر راه می باشد

-   محل های مناسب برای کمپ زنی: در دامنه کوه امجک جای بسیار مناسب وجود دارد در تالار وروی غار نیز امکان اسکان می باشد

-   آب و هوا درجه دما: در زمان اجرای این برنامه ساعت 11 صبح دمای بیرون 6درجه و دمای داخل غار 20 درجه

-امنیت منطقه: با توجه به دورافتاده بودن کمی از امنیت پایین برخوردار است

-   تیم امدادی: هلال احمر تفرش

تلفن مرکز اداری: 08626225050-08626226771

کشیک شبانه روزی امدادی : 08626226882

تلفن مستقیم ریاست : 08626226881

تجهیزات مورد استفاده: یک طول طناب 50 متری جهت فرود- طنابچه انفرادی به تعداد افراد- تسمه ترجیها به صورت متری 7متر وسایل کامل غار نوردی

کروکی دقیق: ضمیمه گزارش

عکس نشان دهنده دهانه غار: ضمیمه

شهرستان تفرش

این شهرستان در شمال وشمال غربی به شهرستانهای فراهان و آشتیان و جنوب غربی ساوه واقع شده و مرکز آن شهر تفرش است. از شمال به ساوه، از جنوب و مغرب به اراک، از شرق به قم محدود و مساحت آن حدود ۲۷۹۲ کیلومتر مربع است. در
سال ۱۳۱۶ کشور ایران از نظر جغرافیایی به ده استان تقسیم شد و سلطان اباد با شمول قصبه‌های تفرش٬ فراهان، آشتیان و غیره به شهرستان تبدیل و به نام اراک نامیده شد و تفرش تبدیل به بخش گردید. از سال ۱۳۳۷ از شهرستان اراک جدا و با بخشهای فراهان، آشتیان، خلجستان و نیز دهستان رودبار تبدیل به شهرستان گردید و تابع استان تهران شد. شهرستان تفرش همانند سایر شهرستان‌های استان مرکزی در پی تصویب نامه سال ۶۷ هئیت وزیران از استان تهران منتزع و جزء استان مرکزی قرار گرفت. در سال ۱۳۷۰ شهرستان تفرش شامل ۱۳۱ آبادی بود.

کوه امجک

غار امجک
در ارتفاعات کوه امجک قرار دارد در زیر این کوه چشمه ای قرار دارد که از سقف کوه می چکد و به دلیل اینکه جنس سنگ آهکی می باشد بر اثر گذشت زمان دو استلاکمیت
(قندیل) به وجود آمده که از سقف کوه آویزان است که نام آن کوه را به واسطه این دو
قندیل نامگذاری نموده اند. غار امجک در ارتفاع 1900 متری از سطح دریا و در فاصله 63 کیلومتری شمال غربی تفرش بر فراز دره سلطان امجک قرار گرفته است ورودی آن دیواره ای به طول 12 متر دارد که برای ورود به آن باید به کمک ابزار از این دیواره گذشت.

جعفریان

درود جناب طهماسبی بسیار بسیار زیبا بود خدا قوت ممنون در دیدن این زیبایی شریکمون کردید پایدار باشید

دل سرشت

سلام خسته نباشید امیدوارم موفق باشید

سپیده

سلام. خیلی خوبه. ایشالا همیشه به سفر و کوهنوردی و غارنوردی و ... موفق باشید. [لبخند]